|
| Kirjoittaja |
Viesti |
puusuutari
|
 Puukkokauppa jymäyttää
Satuin lahjatavarakaupan nettisivulle. Siellä kaupattiin käsityönä tehtyjä puukkoja 50-60 €/kpl. Kuvasta näki, että ne olivat äkkiätehtyjä, siis käsin koottuja. Tällaisia tekijöitä Suomesta löytyy varmaan kymmeniä. Tehtaalta ostetaan terät ja helat, sarjatyönä tehdyt tupet ja muotosorvilla vetastaan kahva, kasataan ja pintakäsitellään. Se voi olla käyttöpuukkona aivan hyvä, mutta on ostajan pettämistä sanoa sitä käsityönä tehdyksi.
Sitten oli tarjolla kalliimpi malli, taotulla terällä, 130€, siis konevasaralla aaltoja lappeissa; onpa tainnut terän suun tiivistystaonta jäädä tekemättä. Tuolla rahalla saisi kovastikin aidon käsityön, vaikkapa Kaartisen Pentin tommin.
Jos joku puukonostaja haluaa ja arvostaa käsityötä, mutta ei esim.tiedä sitä, että terästä pitää löytyä tekijän leima, niin vipuun menee. Sellaista elämä on.Valistusta kaivattaisiin.
|
| 02.01.2007 20.44 |
|
 |
Vieras
Vieras
|
Olen aivan samaa mieltä!!
Olin itsekin lahjatavarakaupassa, katselin tuotteitta, kiersin ympäri liikettä. Sitten tulin sattumalta puukkohyllyn luo jossa oli Marttiinin ja Wood jewel puukkoja http://www.woodjewel.com/fin/products.php?g1=8fdc74, mutta en ole varma olivatko ne puukot samoja, Sama tuppi ainakin. Katselin niitä vähän ja katsoin kun poika ja äitinsä katselivat puukkoja, pojalle joululahjaksi. Kauppias kehtasi väittää puukkojen (Wood jewel) teriä taotuiksi. Minä naurahdin kuuluvasti, sillä puukkojen terät eivät olleet todellakaan taottuja. Oisivatko olleet vaikka Laurin teriä? Poika ja äiti olivat puukoista kovin tietämättömiä joten he hyväuskoisina uskoivat ja ostivat. Minä tulin väliin ja sanoin, että -kattokaapa terää... Onko takomisen jälkiä tai leimoja. Kauppias sanoi, että -olepa sie hiljempaa kun et tiedä puukoista mitään. Minä naurahdin ja lähdin pois. No sitten näin sattumalta poikaa ja äitiä poroerotuksissa ja menin kysymään niistä puukoista, että ostivatko he puukon. Ilahduin  kun he olivat kuunnelleet minua ja sanoneensa miettivänsä vielä. Pojan vyöllä näytti olevan Tommipuukko. Pojan isä oli ostanut puukon lahjaksi, sillä mies tiesi puukoista jotain ja käynyt liikkessä katsomassa "taottuja" puukkoja.
|
| 02.01.2007 23.23 |
|
 |
chili
|
Näitä kaikenlaisia jymäyttelijöitä riittää.
http://www.puukkosivut.net/phpbb2/viewtopic.php?p=1819&sid=29df029302e969cba0dda336c3330cb8
Kokemukseni "fakta tieto" jutusta. Siis tämä Uittomies.
_________________ Puukko - PARAS työkalu
|
| 03.01.2007 20.47 |
|
 |
81tomppa
|
Hei vaan.
Mikäli teillä on epäilyksiä ja kysymyksiä teristä kehotan teitä ottamaan yhteyttä Altti Kankaanpäähän ja Toivo Jaaraseen, jotka mm. valmistavat teriä. Voitte esittää mielipiteenne näille kahdelle vanhalle miehelle,jotka ovat elämäntyönsä tehneet puukonterillä. Käsitykseni mukaan molemmat herrat valmistavat teränsä käsityönä. Toki suurin osa teristämme tulee Laurin metalli Oy:stä, jotka edustavat hinta-laatu suhteeltaan suomalista terä eliittiä.
Lisäksi mainitsitte että woodjewelin puukon kahvat sorvataan automaatilla, olette tervetulleita Kolariin verstaalle katsomaan, kuinka puukot hiotaan yhä hiomanauhan päällä, KÄSITYÖNÄ. Yrityksemme työllistää 25henkilöä, joten jos valmistaisimme tuotteemme automatiikalla emme varmaan tarvitsi niin montaa taitavaa käsiparia verstaassa.Rohkaisuksi teille että varmasti opitte hiomaan puukkoja yhtä hyvin kuin me, harjoittelu tekee mestarin.
Woodjewelin toiminta-ajatus ei ole vetää höplästä asiakkaita, eikä ärsyttää tahallisesti puukkoseuran jäseniä(olen itse myös jäsen) vaan tarjota asiakkailleen ympäri maailman hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia puukkoja ja muita puutuotteita. Meillä asiakas pääsee halutessaan katsomaan tuotteiden valmistusta verstaaseen ja voi omin silmin todeta käsityön jäljen.
Minä, nuoresta iästä huolimatta(26v) vastaan meidän mittapuun mukaan suuresta puukkoverstaasta. Vuositasolla valmistamme n.30000puukkoa (v2006). Puukot menevät pääasiassa vientiin, pohjoismaihin, USA:han,Venäjälle ja keski-eurooppaan. Teen parhaani myös tulevaisuudessa jotta Suomalainen puukko olisi maailmalla suosittu vientituote.
Kunnioittavasti
Tuomas Raatiniemi
Wood Jewel design Kauko Raatiniemi Ky
tuomas.raatiniemi@pp.inet.fi
050-3431883
_________________ TR
|
| 25.02.2007 22.52 |
|
 |
Tonna
|
joo, enväitä että net teän veittet olis hyviä, varsinki jos niissä on jaarasen terät, net ei toivottavasti ole meijän eliitti teriä.....
mutta väitän että sie kehut liikaa.
mitenkä sieki voit suureen ääneen kehua että "kyllä tet harjottelemalla opitta yhtä hyviksi hiojiksi" ko nuoki on tuommoset tekeleet..
Viimeinen muokkaaja, Tonna pvm 06.09.2010 12.50, muokattu 1 kertaa
_________________ Ota miestä oppimahan, taivon kaarta katsomahan,
otavaista oppimahan, tähtiä tähystämähän!
|
| 26.02.2007 00.03 |
|
 |
puusuutari
|
Heippa taas!
Aloittamassani jutussa pitäisi ensiksi miettiä, mikä on käsin- tai käsityönä tehty puukko. Mulla on siitä tiukka käsitys; käsityö, vastakohtana sarjatyö, liukuhihnatyö jne. Kun mies/nainen takoo terän, viilaa helat, muotoilee kahvan, ompelee tupen ja pintakäsittelee ne, siinä on käsityö. Kun puuseppä valmistaa huonekalun alusta loppuun, käyttää koneita apunaa, se on käsityö. Penkkipuuseppä tekee (paremminkin kone tekee) sarja-tai tehdastyössä tietyn vaiheen esineestä, lopputuotosta en sanoisi käsityöksi.
Tämän mittapuun mukaan Raatiniemen, eivätkä minkään muunkaan tehtaan puukot ole käsitöitä vaan teollista sarjatuotantoa. Sanon niitä äkkiätehdyiksi. Jaaranen ja Kankaanpää tekevät hyviä teriä(yhtä puukon osaa) yhden miehen sarjatyönä, konevasaraa käyttäen, eihän se muuten kannattaisi.Suomessa on vain pieni määrä käsityöläisiä, jotka elävät puukonteolla. Kaikki kunnia Raatiniemelle, että on kehittänyt niin laajat markkinat puukoilleen, työllistää ja niin luo elinmahdollisuuksia Lappiin, todella hatun noston arvoista työtä!
Mutta pidetään sanojen merkitykset kunniassa, eikä sekoiteta käsitteitä!
|
| 26.02.2007 14.06 |
|
 |
Jan Nordic
|
 Haluatko antaa omaperäisen lahjan?
Osta tähti! Online Star Register on kaupallinen tähtirekisteri, jossa sinä voit antaa nimen tähtitaivaalla tuikkivalle tähdelle! Tähden rekisteröinti on erinomainen lahjaidea, kun haluat juhlistaa merkkipäivää tai muuta tärkeää tapahtumaa. Lahjapakkaukseen kuuluu tyylikäs lahjakääre, kortti ja henkilökohtainen viesti, todistus, onnittelukirje sekä yksityiskohtainen tähtikartta. [url]http://osr.org/fi/ [/url]
|
| 30.07.2010 17.33 |
|
 |
Kutvonen
|
 Spam
Spam!!
T: Galaksien välisen yhteistyön tähtienvarausyksikkö G.Y.T.Y.
ps. sammuvat tähdet puoleen hintaan;)
_________________ Älä yritä väkisin, ota suosiolla isompi vasara.
|
| 30.07.2010 23.39 |
|
 |
renni
|
Tulipa tänään näitä Wood Jewelin puukkoja nähtyä Syysheikissä. Onneksi en kysyny edes hintaa, ei ollu syytä ku vaikuttivat aika tekeleiltä. Eikä päässy myyjä kehumaan veittiään. Olihan niissä käsityön jälki mut ei se aina hyvä asia ole.
|
| 05.09.2010 18.37 |
|
 |
Käpälämäen Ukko
|
|
| 06.09.2010 19.32 |
|
 |
|
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|
Päivän kirja loppuu POISSA KÄYTÖSTÄ TOISTAISEKSI -->
|