Tänään on: 05.09.2010 | Onnea: Mainio
Puukkosivut.net Yhteystiedot Suosittele Uutiskirje Etsi sivustolta Ohjeita
Valikko
-Etusivu
-Artikkelit
-Työohjeet
-Kirjallisuus
-Galleriat
-Linkit
-Uutiset
-Keskustelu
-Yhdistykset

Puukkosivut » Keskustelu » Puukkosivut » Esittäytyminen
Vastaa viestiin Näytä edellinen aihe | Näytä seuraava aihe Sivu 1 Yht. 4 Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Esittäytyminen
Kirjoittaja Viesti

Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä Esittäytyminen 
Ajattelin että olisi ihan mukava tietää ketä täällä keskusteluissa on mukana ja jos tämä vielä pysyisi foorumissa ylhäällä niin kaikki uudetkin käyttäjät löytäisivät tämän helposti. Ylläpito?

Nyt sitten kuitenkin esittelen itseni.
Olen liki neljäkymppinen  harrastelija Nivalasta ja puukkojen tekemistä olen harrastellut jonkin verran...tai ehkä aiemmin kasaamista, sillä nyt olen vasta päässyt tekemään myös terät itse takomalla. Tuli tuossa kevään aikana tekaistua kaasuahjo tämän foorumin ohjeiden mukaisesti Smile

Olen muutenkin panostanut asiaan nyttemmin hieman enemmän sillä olen edelleenkin tämän foorumin vinkkien avulla kasannut pajaani sopivaa työkaluarsenaalia. Aiemmin tein hommaa lähinnä käsityökaluin, mutta nyt alkaa kasassa olla jos jonkin näköstä poraa, alasinta, sahaa, hiomakonetta jne... Juuri eilen sain pajaani toisen alasimen jolla on jo tunnearvoa, sillä sen päällä oma pappani on tehnyt oman elämäntyönsä.

Puukontekemisessä itselläni lähtökohtana on tehdä toimiva puukko aina kyseiseen käyttötarkoitukseen. Toki pyrin samalla ottamaan huomioon ulkomuodollisia seikkoja, mutta  kuitenkin ilman ylimääräistä kikkailua. Ymmärtäköön kukin sen niin kuin tahtoo Smile

Tässä lyhyesti ja lisää saapi kysellä.
Vilkasta keskustelua toivoen
-tp

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

Lähetä  

Viimeinen muokkaaja, Niko Hynninen pvm 13.03.2009 17.50, muokattu 2 kertaa

Lähetä  
Ikää ensiviikolla viimein 18-vuotta. Lukiokärsimyksen jälkeen sepäksi haaveilisin. Muinaistekniikan pääsykokeet ensiviikolla. Joskus sitten puuseppä- ja seppämestariksi olis haaveena päästä kisällitutkintojen jälkeen... Ehkä... Aikansa kullakin. Näillä eväillä mennään etiäpäin. Keskiaika on se mun aihealue jos siitäkin pitää mainita.

Tällänen sälli siis keski-pohjanmaalta. Wink

Lähetä  
Moi, ikää 42  ja harrastelu pohjalta nämä puukko ja rauta hommat kiinnostaa.Oman pajan valmistuminen loppusuoralla,aikaa tärveltyi paljon etsiessä alasinta(vaikeaa hommata kunnollista).Satakunnassa asustelen.Niin ja Vappuja kaikille.

Lähetä  
Terveterve!

Mullahan on ikää 17 ja lukiossa oon  ensimmäistä vuotta. Tuo koulu vaan meinaa hidastaa puukkojen tekoa, mutta en voi kyllä takoa teriä nyt kesälläkään kun pajasta puuttuu vielä seinät ja katto eli tarpeeksi pimeää paikkaa ei ole missä takoa. Yötkin kun on täällä  niin valoisia Crying or Very sad

Ensimmäisen puukon tein (kasasin) 8. luokalla ja siitä lähti tämä harrastus sitten leviämään. Muitakin käsitöitä on tullut tehtyä.. vaappuja, pari kuksaa jne..
Ja täällä Oulun läänissä siis asun.

Lähetä  
puukkoseppä täältä, missä ei paska haise Wink

Viimeinen muokkaaja, Tonna pvm 14.01.2010 00.49, muokattu 3 kertaa

Lähetä  
No tämähän se hyvä aihe. Meitä varmaan moneen lähtöön täällä niinkun jo nuo muutamat esittelyt paljastaa....
Mie 26v töissäkäyvä itäsuomalainen. Kotoisin sieltä ja asun täällä jne...millon missäkin. Puukkoharrastus alkutekijöissään, jokusen puukon kasannut ja viikon päästä kansalaisopiston oppiin niin ehkä niitä teriäkin rupeaa syntymään. Ja varmaankin nuista kaiken maailman erästelyistä innostus lähtöisin...ja se muuan sepän tekemä puukko joka voitti 100-0 tehaspuukot oli sit lopullinen sysäys harrastamaan.
Ei muuta kun lissee esittelyjä...tahi sitten ei jos ei halluu.

Lähetä  
Puukkoseppä Sikaalisista

Viimeinen muokkaaja, Joonas pvm 13.01.2010 21.46, muokattu 1 kertaa

Lähetä  
Terve!

Lisätään nyt omakin lusikka soppaan. Olen 35-vuotias (näköjään Nikon kanssa samaa harvinaista -73 vuosikertaa) softamieheksi piloille mennyt lentokoneinsinööri joka kyllästyi joku vuosi taaksepäin siihen etteivät näppiksen pehmittäneet kädet osanneet mitään oikeita töitä. Teoriassa metalliopin pitäisi olla tuttua opinnoista, mutta käytäntö puuttui täysin. Hissukseen olen sitten harrastajana joitain puukkoja kasannut ja samalla keräillyt oppeja, tietoja ja työkaluja.

Pari vuotta on puukkorintamalla ollut hiljaisempaa jälkikasvun ilmaannuttua Very Happy  Mutta nyt on taas viimein puukko työn alla ja terät jonossa muutamaan seuraavaankin.

Vaan teriä takomaan on mieli. Hämäläinen vaan kattoo ensin tarkkaan... Wink

-Pete

Lähetä  
Tervehdys nyt sitten täältäkin.

Aikanaan riittävästi toisten palveluksessa, nyttemmin yrittäjänä. Ammatteina erä- ja luonto-opas ja toisena käsityöläinen. Teen harrastuksena sekä työnä koruja, lahjatavaroita, rumpuja, liikelahjoja, sisutustuotteita, etc, materiaaleina pääasiassa luonnon- ja kierrätysmateriaalit.
Kohtuullinen verstas on olemassa, sepän vehkeet ja pajakin on olemassa - vain huuva puuttuu. Kertonee siitä, ettei meinaa aika riittää ihan kaikkeen, mutta eiköhän tuo syksyllä ala pauke kuulumaan pajastakin.

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vieraile

Lähetä esittäytyminen 
Moro pojat!
Mie olen koht 48V. Ekan puukkoni tein jo v.80 Kouvolan kotiteollisuuskoulussa, nykyisessä Kouvolan taideteollisessakorkeakoulussa.Hyvä puukko,mut huono tuppi. Puukko putos yhellä mettästysreissulla ja suutuspäissäin nakkasin tupenkin mettään. Nykynen puukonteko heräs uudelleen, kun kalakaveri katkas akillesjänteesä. Se opetti tupenteon ja mä sen takomaan. Autotallis ei oo ollu autoo kohta 15 vuotee. Nykyisin käytän pelkästää kaasuahjoa, piirustukset sain aikanaan Väyrysen Pekalta. Alasimia on pari ja konevasara suunnitelmissa. Hyvä lukee minkälisii jätkii on nimimerkkien takana, ehkä se aktivoi sivustoja. Alotellessa tuli käytettyä paljolti kierätyskamaa, joista Hiacen kierrejousi  on jääny käyttöön. Muuten käytän Teräsrengin teräksiä, Damasteelin teräksiäkin saa nyt sieltä, suolasesta hinnasta huolimatta suosittelen. Kymmenkunta  terää oon ite siitä tehny, etupäässä tilauksesta. Hintaa pidin nykyvaluutassa n. 200.
Yks kotona olevista puukoista oli elokuvassa Joulutarina pukin puukkona. Ei ole myytävänä! Hyvää kesää ja hikoilkaa ahjojenne ääressä!
T.Jokke

Lähetä  
Morjens

Tuli tässä mieleen että jos kiinostusta olisi vielä liittää jostain tekemästään tuoteesta kuva...yhdistää sitten nimen ja työn paremmin...galleriassa kun ei ole aina kaikkea.

Niko

( OT-ehdotus)

Lähetä  
Ka, laitan miekin jottain itestäni. 46 vuotta tullut jo mittariin ja täällä itärajan pinnassa elellään. Ensimmäisiä puukkoja taisin väsäillä 80 ja 90 lukujen taitteessa. Välillä pitkiäkin aikoja hiljaiseloa ja sitten aina jotain uutta kokeilua.
Tällä hetkellä mennään taas hiljaiseloa sillä rintamalla, koska on paljon muutakin aikaa viepää. Odotellaan taas sitä uutta poltetta ja inspiraatiota, sillä siihen perustuu miun puukkohommat pitkälti. Väkisin en ahjoa kuumenna, jos ei polte ole siihen riittävä.
Kuvvaa mie en kehtaa tähän liittee, mutta eiköhän jokunen tuolta galleriasta löytyne.

Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti

Lähetä  
Omilla verkkosivuilla on kuvia tekosista ja jokunen sanaki tullu kirjotettua. Olen 44 vuotias koneautomaatiotekniikan insinööri Kainuusta kotosin, asunu Oulun seuvulla vuojesta -88. Puukkoja rakennellu -98 alakaen ja  2002 vuojesta opetellu takomista. Oppi jatkuu eielleen. Oppia on saanu alunperin Tuomivaaran Hempalta ja myöhemmin puukkoalan mestareilta, sekä teiltä arvon Puukkosivut.netin kollegoilta. 7-henkinen perhe vie ison osan ajasta, mutta kyllä jää aikaa välillä käyvvä pajallahi. Nuoremmat lapset varsinni ovat hommassa mukana. Kaikki pienet ovat 2-vuotiaasta asti saanu puukon kätteesä ja opetelleet puukon käyttöä. Haavoja on taatusti tullu, mutta ovat oppineet käsittelemään puukkoa niinku asijaan kuuluu. Hulluoko ? Ei oo.
Minusta on mukava seurata forumin kulukua ja kommentteja ja välliin kommentoi itekin, sillonkun asijaa on. Täytyy mainita, että Tonnan esittelyä ja ajatuksia sen sisällä arvostan. Siinäpä tavotetta, kun voisi elleä vappaasti itehi niinku Tonna. Korvat pystyyn vaan kaikki puukkoveljet ja -siskot! Varsinkin tyttöjen kommenteja tällehi voorumille kaipaisin, niitäku täällä ei paljo oo ollu. En ainakaan nickien takaa tunnista.

Viimeinen muokkaaja, Imppa pvm 05.05.2008 12.10, muokattu 2 kertaa

Lähetä terve 
Esittelempä minkin ihteni.
Täälä eteläroutsissa asun metässä ja lähin kaupunki olisi nimeltään norrköping noin 35 kilometrin päässä. kesällä pitäis täyttää 39v. Tänne tulin jo pienenä minun vanhempieni mukana suomen lapista martinkylästä, sodankylän yläpuolelta. Joka kesä olen kyllä sielä ollut noin 5viikkoa vanhempieni mukana pojkasena. Nyt ei enää aikusena ole tullut moneen vuoteen käytyä kun työmaa paperitehtaalla viepi paljon aikaa. Puukkoja olen tehnyt noin kuusi vuotta. Isäukko alussa opetti. Nyt sitten kuin aina kerkiän menen pajaan ja suunnittelen jotain puukkoa. Ei aina oikein aika riitä kun minullakin on iso perhe, vaimo ja 4 lasta.
/kimmo lilja

Vastaa viestiin Sivu 1 Yht. 4 Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Kirjaudu sisään
Käyttäjätunnus: Salasana:  

-Unohdin salasanani
-Rekisteröidy
Toiminnot
-Haku
-Ohje
-Käyttäjälista
-Käyttäjäryhmät
Heimo Roselli: Sepän taidot
Päivän kirja loppuu POISSA KÄYTÖSTÄ TOISTAISEKSI -->
 Etusivu Artikkelit Työohjeet Kirjallisuus Galleriat Linkit Uutiset Keskustelu Yhdistykset
  | Yhteystiedot 
phpBB - creating communities Smartor Site - friendly webbie community phpBB Fetch All - Everything you need to know to syndicate your forum phpBBStyles.com - cool styles for cool forums CRLin Site - Linkdb 0.0.9